14.10.2016
Od 1. listopadu startuje ostrá verze elektronické evidence tržeb. První měsíc bude odesílání účtenek dobrovolné.Zájem mezi podnikateli o testovací režim je minimální.
Pro majitele uherskobrodské kavárny Ulité Kafé Karla Gregora existuje jen jeden termín, kdy se začne vážně zajímat o elektronickou evidenci tržeb. Je to 1. prosinec, kdy nová daňová povinnost začne platit pro všechny hospodské, restauratéry a hoteliéry.
"Oddaluji to, co to půjde. Elektronickou evidenci tržeb považuji za instrument k dohlížení a šikaně," řekl Gregor.
Sám ale ví, že EET nezačíná až v prosinci, ale že start přijde už za pár dnů, 1. listopadu. První měsíc však bude dobrovolný, aby si podnikatelé mohli otestovat, jak jim pracuje elektronická pokladna a jak se jim daří nahlížet do účtů již odeslaných na servery ministerstva financí.
"Podnikatelé si budou moci vyzkoušet, zda jim vše funguje a data jim přicházejí a odcházejí správně," uvedl Martin Šabo, vedoucí oddělení elektronické evidence tržeb na ministerstvu financí.
Jenomže Gregor patří mezi tu větší skupinu podnikatelů, která se chce nepopulární povinností zabývat až v nejzazším možném čase. "Na listopadový zkušební provoz EET se nechystám," zní jeho stručná reakce na možnost vyzkoušet si, jak mu bude systém evidence fungovat.
To, že není sám, potvrzují i počty podnikatelů, kteří si na finančním úřadě zažádali o takzvané autentizační údaje, které jim umožní připojení do informačních systémů ministerstva financí.
Zatím se zaregistrovalo kolem devíti tisíc podnikatelů a firem, většina z nich osobně na finančním úřadě, menší část přes datové schránky.
Celkem se však první fáze EET týká asi 60 tisíc podnikatelů.
Pražský restauratér Petr Moravec například hodlá nejprve důkladně zaškolit personál a až potom chce připojit svoji provozovnu do systémů elektronické evidence. "Rozjedu to zkušebně se svým personálem, ale není moje povinnost zasílat to na finanční správu. Vyzkoušet si to můžu i týden předtím, nemusím to dělat hned od 1. listopadu," řekl Moravec.
Poukazuje zároveň na to, že nákup pokladen se promítne do zvýšení cen. "Český zákazník si bude muset uvědomit, že na ceny, které viděl v restauraci, může zapomenout. Musím služby rapidně zdražit, zejména u piva a jídla. Ceny stoupnou o 10 až 20 procent," sdělil Moravec.
Asociace hotelů a restaurací přesto apeluje na své členy, aby EET nebojkotovali a snažili se využít už listopadového ostrého startu, byť je dobrovolný.
"Doporučujeme, aby nikdo neváhal a využil možnosti vše v listopadu otestovat, protože si dokážeme představit, jak to bude vypadat před 1. prosincem, kdy bude elektronická evidence povinná," řekl prezident asociace Václav Stárek.
Podobné apely přicházejí i od samotných podnikatelů.
Ve čtvrtek se veřejně připojil do systému ministerstva financí hotel Melantrich. Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels, pod něž Melantrich spadá, chce od listopadu účtovat tak, jako by EET už byla povinná.
Sivek, který zároveň předsedá Fóru cestovního ruchu i Asociaci cestovních kanceláří, zavedení elektronické evidence vítá.
"Souhlasíme s narovnáním tržního prostředí. Pokud má u části politického spektra podporu názor, že část podnikatelů zkrachuje, tak říkáme ano, zkrachují ti, kteří měli jako konkurenční výhodu krácení tržeb a zaměstnávání lidí načerno," prohlásil Sivek k symbolickému připojení hotelu k EET už v listopadu.
Zdroj: www.ihned.cz
© 2011 - ALDR • Realizace web studio